Cheese My Cherrypie!

Torka här igen. Sorry.

Sa ju att jag skulle bjuda på ett awesome pajrecept för ett tag sen. Enjoy!


Ingredienser

Pajskal
125 gram smör
2,5 dl vetemjöl eller annat mjöl om man vill vara nyttigare. Jag körde 50/50 med siktat dinkelmjöl och sojamjöl
1 krm salt
2 msk vatten

Fyllning
4 st
1 dl gräddfil
2 st ägg
2 dl Smakrik riven ost, typ parmesan eller västerbotten
100 gram Chevré


Tillagning

1. Sätt ugnen på 200 grader. Nyp ihop smöret med vetemjöl och salt till en smulig deg. Tillsätt vattnet och arbeta ihop degen. Plasta in och ställ i  kylen i typ 30 minuter.

2. Skala och klyfta rödbetorna och sprid ut dem på en ugnsplåt. Placera högt upp i ugnen och grilla klyftorna i 5-10 minuter. Mixa klyftorna med gräddfilen. Häll i en bunke och blanda med ägg och riven ost. Smula ner chévreosten. Fyllningen ska vara en lös smet, du kan ha i  lite mjölk om det blir för torrt. Salta och peppra.

3. Tryck ut degen i en vettig pajform och grädda i 10 minuter. häll i rödbetssmeten och grädda pajen i cirka 30 minuter, tills fyllningen stannat.


4. Ät den tokgoda pajen tillsammans med en enkel  tomat & lök-sallad och stuvad spenat upppiffad med en riven vitlöksklyfta och en liten näve riven parmesan.

5. Skicka tackkort till mig för denna fantastiska rätt.

Som måltidsdryck rekommenderar jag en schysst IPA.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0