Who's a-gonna buy our missiles Who's a-gonna buy our guns

Det var ytterliggar en sak som fick mig att vifta med hatten under dagens genomgång av dagstidningarnas hemsidor. Mycket nu, vet inte om det beror på att jag jag är glad och kanske en gnutta mer mentalt stabil än vad jag har varit på länge eller om det är så att det faktiskt finns mer vettiga människor i detta land än vad man tror vid en första anblick.

Svenska Dagbladet Länk

Omöjligt att betala mer i skatt – bättra skänka pengarna

21 juni 2011 kl 19:32

Det går inte att betala mer i skatt än vad man är skyldig staten.
Det har en privatperson som försökt fått lära sig.
Skatteverket rekommenderade att skänka bort pengarna istället eftersom de ”gör mer nytta där än i regeringens skattkista”.

En privatperson skrev i sin deklaration att han ville betala extra skatt.

Motiveringen var att:

”Du och jag säljer, i likhet med andra svenskar, vapen för 1500 kronor per år. De intjänade pengarna lägger vi sen på att köpa sjukvåd, utbildning och infrastruktur. Det är min övertygelse att vi kan klara att betala för allt att det utan att fläcka våra händer med blod. Jag anhåller därför att få betala 1500 kr mer i skatt”, skriver Svenska Freds på sin blogg.


Men det var kört.

I sitt svar, för ett par veckor sedan, skrev Skatteverket att myndigheten tyvärr inte kan tillmötesgå önskan.

”I våra skattelagar och regler ges inte möjlighet att betala in mer skatt än man är skyldig till. Även om ditt syfte är hedersvärt och dina avsikter beundransvärda kan vi inte hjälpa dig.”

 

Dessutom lade handläggaren på Skatteverket till en personlig kommentar:

”Jag respekterar din åsikt men råder dig att istället skänka pengarna till en organisation som arbetar mot vapenindustrin, t ex Svenska Freds. Jag tror att de gör mer nytta där än i regeringens skattkista.”



Hatten av för dig du fina medborgare och hatten av för dig du vettiga handläggare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0