A record a day keeps the doctor away

We are only riders – the Jeffrey Lee Pierce sessions project




Att det släpptes en såhär gedigen hyllningsplatta till den framlidne Jeffrey Lee Pierce så sent som förra vintern har helt gått mig förbi, och jag undrar hur det kan vara möjligt när gästartisterna på skivan består av bland annat Nick Cave, Mick Harvey, The Raveonettes, Lydia Lunch, Debbie Harry och David Eugene Edwards för att nämna några.

Tusen tack Spotify! Hade jag inte lyssnat på Mick Harveys senaste "Sketches From The Book Of The Dead"(Som jag för övrigt kommer att skriva om inom kort.)och tittat efter hur mycket av mannens produktion som fanns tillgänglig så hade jag förmodligen inte snubblat över denna lysande hyllning till en sann legend.

Skivan består av ofullständiga demolåtar som gamle bandkollegan Cypress Grove kommit över och sedan bett gamla vänner och andra passande artister tolka efter eget huvud.
Trots att skivan i princip endast innehåller tre låtar framförda på tre olika sätt vardera är det ändå en stor bredd på soundet, från regelrätta Country/Blues-tolkningar i sann Jeffrey Lee-anda(Constant Waiting av The Sadies är lysande.) till The Raveonettes Indieoväsen och Nick Caves överjävliga förmåga att skapa dramatiska ballader.


Bästa spår: Ramblin Mind av Nick Cave eller David Eugene Edwards eller Constant Waiting av The Sadies eller St. Marks Place av Lydia Lunch.


Betyg: Fyra av fem överfulla askfat på en rökig pub.

Various Artists – We Are Only Riders - The Jeffrey Lee Pierce Sessions Project

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0