And the flesh you so fancifully fry Is not succulent, tasty or kind

Egentligen skulle jag kunna skriva världens längsta utläggning om köttproduktion och djurhållning och hur skevt det är att kött ofta har ett lägre kilopris än grönsaker på grund av att familjen Johansson(familjen Johansson heter egentligen vad som helst, men det är inte relevant.) och miljoner andra inte anser att en måltid är komplett utan lite billigt animaliskt protein. Vad det är och hör det har fötts upp eller så är inte så noga. Bara det är KÖTT och BILLIGT.

Nej jag är inte vegetarian, men jag väljer mina tillfällen när jag vill ha kött på tallriken,(Det går ju inte att komma ifrån att det är väldigt gott.) och köper då så ekologiskt och närproducerat jag har möjlighet till. Kötthetsen som blir värre och värre för varje vecka som går trots rapporter om miljöpåverkan och katastrofal djurhållning puttar mig dock närmare och närmare kanten.

Nu satte jag visst igång ändå. Vad jag egentligen ville göra var att tipsa om dokumentären "Vårt grisiga hav" som svt sände igår.

"EU säger att jordbruket i Polen måste effektiviseras. Ryssland ska bli en självförsörjande köttproducent. Vitryssland satsar på köttexport. Längs Östersjöns stränder växer jättelika djurgårdar upp. Storskaliga grisfarmar förorenar lika mycket som mindre städer. Men här finns inga reningsverk. Vår hunger efter kött håller på att förvandla Östersjön till en jättelik kloak för djurbajs."

Finns på Svtplay: http://svt.se/2.149972/1.2411243/vart_grisiga_hav

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0